Skip to content
  • Astrofotografia
  • Activitats i premsa
  • Info
  • Enllaços
  • La classe
  • Material
  • Contactar
  • A Instagram

Astronomia des de l'Empordà

Astronomia, fotografia i astrofotografia des de casa

  • Astrofotografia
  • Activitats i premsa
  • Info
  • Enllaços
  • La classe
  • Material
  • Contactar
  • A Instagram
  • Toggle search form

Què hi ha d’interessant aquest octubre?

Posted on 10/10/2018 By Francesc Pruneda No hi ha comentaris a Què hi ha d’interessant aquest octubre?

Tenim un mes sense cap efemèride destacable però amb una bona notícia pels aficionats al cel nocturn, i és que cada dia es fa fosc una mica més aviat i ens dona més hores per a poder gaudir del cel nocturn: el sol ja es pon sobre les 19:15 a principis de mes i abans de les 18:00 a finals. 

Sí que tenim una opció amb els cometes.

El cometa 21p / Giacobini-Zinner rondarà magnitud 7,5 durant la primera part d’octubre. Durant la primera setmana encara va a mantenir una bona alçada en les hores prèvies a l’alba, però a mesura que passi el mes la seva màxima altura serà cada vegada menor.

Atenció amb el 46p / Wirtanen. Entre els aficionats al seguiment i observació de cometes hi ha força expectació ja que si els càlculs previs són correctes podria ser amb molta diferència el cometa més brillant de 2018, situant-se al desembre en magnitud 2,5, el que permetria observar fins i tot a simple vista.

En aquest moment les prediccions de magnitud que hem consultat per al mes d’octubre varien molt d’unes fonts a altres, fluctuant entre magnitud 14 i magnitud 10. Us adjuntem la carta de localització per al mes d’octubre.

(C) astroaficion.com
(C) astroaficion.com

Els planetes (astroaficion.com):

  • Mercuri. Estarà al costat del Sol al vespre i molt baix a l’horitzó, molt difícil de poder-lo veure.
  • Venus. Situació similar a la de Mercuri. El planeta es troba molt a prop del Sol, amb qui estarà en conjunció inferior a finals de mes. Només podrem veure’l durant la primera setmana del mes, just després del capvespre i molt baix a l’horitzó.
  • Mart. Visible en el cel des del capvespre, és el planeta que més temps d’observació ens ofereix, encara que amb una mida i brillantor bastant inferior al dels dos mesos anteriors. Arribarà la seva màxima altura en la primera part de la nit, sempre abans de mitjanit, i el seu ocàs es produirà entre tres hores després d’aquesta a primers de mes i poc més d’una hora a finals d’octubre.
  • Júpiter. D’entre els grans planetes serà el primer en desaparèixer, amb l’ocàs podrem observar-lo, ja força baix a l’horitzó. El seu temps d’observació es reduirà ràpidament, des de dues hores després de la posta de sol a primers de mes a tan sols una hora a finals de mes.
(C) Sky & telescope
(C) Sky & telescope
  • Saturn. Podem observar des del capvespre en una situació més favorable respecte a l’altre gegant gasós, encara que el seu temps d’observació patirà una retallada molt més dràstic. A principis de mes la seva posta es produirà passada la mitjanit, mentre que a finals desapareixerà per l’horitzó poc més de tres hores després del Sol.
  • Urà. Visible pràcticament tota la nit, surt poc després de l’ocàs i romandrà en el cel durant tota la nit fins que ho ocultin els llums de l’alba.
  • Neptú. Amb a capvespre el trobarem a una alçada similar a la de Mart. Arribarà el seu pas pel meridià entorn de la mitjanit i romandrà en el cel fins a poc abans de l’alba

La resta d’efemèrides del mes (cloudynights.com):

  • 1 La Lluna té 3,5 graus al sud el cúmul obert M35 a Gemini a les 23:00
  • 3 La Lluna es troba a 7,5 graus al sud de l’estrella Pollux (Beta Geminorum) a les 13:00
  • 4 La Lluna té 1,2 graus al sud el cúmul obert M44 (el Clúster del rusc o Praesepe) a Càncer a les 12:00
  • 6  Mercuri és 2.0 graus al nord de l’estrella de primera magnitud Spica (Alpha Virginis) a les 20:00; la Lluna està a Perigeu, diàmetre de 32’37” des d’una distància de 366.392 quilòmetres, a les 00:27; la Lluna és d’1,8 graus al nord-est de l’estrella de primera magnitud Regulus (Alpha Leonis) a les 01:00
  • 8 El pic de la pluja de meteorits de Draconides (de 10 a 30 hores) es produeix a les 17:00
  • 9 La Lluna Nova a les 5:47; la Lluna es troba a 7,0 graus al nord-est de Spica a les 20:00
  • 10 La Lluna es troba a 5,5 graus al nord-est de Mercuri a les 5:00
  • 12 La Lluna es troba a 3,9 graus al nord-est de Júpiter a les 01:00
  • 13 La Lluna es troba a 8,6 graus al nord d’Antares (Alpha Scorpii) a les 8:00
  • 15 La Lluna 1.8 graus al nord de Saturn a les 5:00
  • 16 Venus (magnitud -4.3) és a 6,2 graus sud-sud-oest de Mercuri (magnitud -0.3) a les 5:00; Lluna en quart creixent a les 22:02
  • 17 La Lluna està a l’apogeu, diàmetre de 29’34” des d’una distància de 404.227 quilòmetres , a les 21:16
  • 18 La Lluna és 1,9 graus al nord-nord-oest de Mart a les 14:00
  • 20 La Lluna té 3,0 graus al sud de Neptú a les 22:00
  • 21 El pic de la pluja de meteors oriònides (15 per hora) es produeix a les 20:00
  • 24 Urà està a l’oposició (magnitud +5,7, aparent mida 3,7″ ) a les 3:00; la Lluna té 4,4 graus al sud-sud-est d’Urà a les 18:00; Lluna plena es produeix a les 18:45
  • 26 Venus està en conjunció inferior amb el Sol a les 16:00; la Lluna té 8,4 graus al sud-sud-est el cúmul obert M45 (les Pleiades o Subaru) a Taurus a les 23:00
  • 27 La Lluna és a 1,6 graus al nord d’Aldebaran (Alpha Tauri) a les 15:00
  • 29 La Lluna es troba a 3,3 graus sud de M35 a les 6:00; Mercuri (magnitud -0,2) és 3,1 graus sud-sud-oest de Júpiter (magnitud -1,7) a les 9:00
  • 30 La Lluna es troba a 7,3 graus al sud de Pollux a les 19:00
  • 31 La Lluna és 0,68 graus al sud de M44 (el Clúster del rusc o Praesepe) a les 18:00; quart minvant de la Lluna es produeix a les 18:41; la Lluna està al perigeu, diàmetre de 32’17” des d’una distància de 370.204 quilòmetres, a les 22:23
Print Friendly, PDF & EmailVersió per imprimir
Efemèrides Tags:efemèrides

Navegació d'entrades

Previous Post: Què hi ha d’interessant aquest setembre?
Next Post: Trànsit de la ISS per davant del sol

Related Posts

Què hi ha d’interessant aquest desembre? Efemèrides
Què hi ha d’interessant aquest febrer? Efemèrides
Què hi ha d’interessant aquest setembre? Efemèrides
Què hi ha d’interessant aquest desembre? Efemèrides
Què hi ha d’interessant aquest juny? Efemèrides
Què hi ha d’interessant aquest març? Hem tornat! Efemèrides

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Cerca



Tuits de @astroemporda

STAR OF EUROPE ASTROPHOTOGRAPHY AWARDS 2015





IBSN: Internet Blog Serial Number 00-23-06-1980



Drets reservats


Creative Commons License
Aquesta web està sota llicència de Creative Commons.

Copyright © 2025 Astronomia des de l'Empordà.

Powered by PressBook Masonry Dark