Les gemínides ja són aquí!

Enguany la pluja d’estrelles de les gemínides es podrà observar en condicions excepcionals, ja que la lluna nova serà justament el dia 13 de Desembre. Si el cel està clar, valdrà la pena observar-la, ja que l’activitat sol mantenir alta, per sobre de THZ=100 (més de 100 meteors per hora), durant diversos dies abans i després del màxim. La major activitat s’espera el dia 13 de desembre a les 23:30 TU (és a dir, la nit del 13 al 14 sobre les 00:30 de la nit), amb una activitat de THZ = 120.

Gemínida de 2010 10/12/2010 - Observatori Can Duran, Palamós. Canon EOS 400D a 800ISO. Falcon fisheye 8mm f/5.6. 30s d'exposició. Retocs amb Adobe Photoshop CS4. Publicada a Espai Terra, TV3 14/12/2010: Video: http://www.tv3.cat/3alacarta/#/videos/3267070
Gemínida del 2010. Foto: F. Pruneda

Aquesta pluja produeix meteors de velocitat moderada, brillants en molts casos i amb suficient freqüència per resultar d’allò més entretinguda fins i tot per als neòfits.Les nits més indicades per a l’observació seran les del 12 al 15, especialment quan entre les 2-6 hora local, quan el radiant arribi a la seva alçada màxima. No convé oblidar que la nit prèvia i següent l’activitat serà també alta i sol haver un nombre considerable de bòlids (meteors més brillants que Venus, de magnitud -4). El màxim d’aquesta pluja pot ser intens durant un interval major d’1 dia.

 

Posició del radiant de les gemínides. Font: http://www.imo.net/calendar/2012#gem

El radiant, a prop de les estrelles Castor i Pollux dels Bessons (Geminis), sortirà a les 7 de la tarda hora local. Des d’aquesta hora es veurà alguna Gemínida, però es recomana observar a partir de les 00 h. És fonamental observar des de llocs sense contaminació lumínica per apreciar l’espectacle en tota la seva magnitud, ja que  la magnitud límie màxima podria estar entorn a 5,5.

Abrigueu-vos bé!!

Font: http://somyce.org/

One thought on “Les gemínides ja són aquí!

  1. Esperem que la meteorologia ens deixi i no com a las Orionides, jo estaré a l’Estartit, que tinguem sort.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.